Info om prosjektet og kommende sluttrapport

Bilder fra Bodø sentrum. Foto: Byraa Bodø

Sluttrapporten er nær …!

Om sluttrapporten

Sluttrapporten for Smartere Transport Bodø-prosjektet vil inneholde informasjon om alle målsetninger, resultater, erfaringer, gevinster og konkluderinger for hvert enkelte pilar og delprosjekt. Og hvilke områder som vi mener er verdt å satse ytterligere på i fremtiden.

Om prosjektet

Smartere Transport Bodø-prosjektet hadde som ambisjon å redusere klimautslipp ved å endre reisevaner. Vi skulle tilby en sømløs reiseopplevelse og gi publikum tilgang til informasjon og tjenester som skulle bidra til mer effektiv transport. Gjennom å tilby åpne datakilder skulle vi også legge et grunnlag for lokal og regional innovasjon. Alle tjenestene og løsningene ønsket vi skulle nye bidrag til å bygge både den nye flyplassen og den nye bydelen i Bodø sentrum.

Smartere Transport Bodø-prosjektet hadde fire grunnpilarer som var fundamentet til 10 ulike delprosjekt. Blant annet var Mobility as a Service, delingsbiler, bysykler og ny betalingsløsning noen av delprosjektene vi startet opp med. Gjennom disse skulle vi eksempelvis tilby individuelle miljødashboard for innbyggerne, hvor de kunne spore eget forbruk og få tips til endringer av reisevaner. Ved å samle info om kommunale og kommersielle tjenester kunne vi også gi et «vennlig dytt» til innbyggere og besøkende om å benytte seg mer av miljøpositiv og grønne transportløsninger.

Prosjektet hadde en total budsjettert kostnad på 61 millioner kroner. Vi skulle sørge for at alle løsninger var skalerbare, slik at både større og mindre byer skal kunne ta dem i bruk. Prosjektet var et samarbeid mellom Nordland fylkeskommune, Bodø kommune, Avinor og Telenor.

Prosjektet ønsket å:

  • redusere klimagassutslipp

  • gjøre det lettere å få informasjon, og å velge mellom ulike transportmåter

  • øke bruk av gang-, sykkel- og kollektivtransport som reisemåte

  • bidra til økt lokal og regional innovasjon

Prosjektets visjon

Prosjektets visjon var at vi skulle «skape smart og attraktiv mobilitet som gir miljøgevinst og stimulerer til innovasjon».

Gjennom prosjektets kommende sluttrapport skal vi blant annet synliggjøre hva prosjektet har lyktes med, ny innsikt og kunnskap, hvilke erfaringer som er erfart, feil som har blitt gjort, gevinstrealiseringer som har blitt realisert og hva hvordan vi ser for oss videre satsning innenfor smart transport. For å nevne noe …

Selvkjørende busser i Bodø sentrum. Foto: Byraa Bodø


Har du sett «Anna» og «Hugo» i Bodø sentrum?

Bussene «Hugo» og «Anna» på Rådhusplassen. Foto: Byraa Bodø.

I disse dager går det to selvkjørende busser i rutetrasé i Bodø sentrum. Fra slutten av juni i år ble bussene «Anna» og «Hugo» en del av rutetilbudet til Smartere Transport Bodø og Reis Nordland.

Oppkalt etter kjente Bodø-profiler

Bussene har fått navnene etter kjente by profiler i Bodø: «Anna» etter Anna Benoni og «Hugo» etter Hugo E. Aamodt, også kjent som «Buss-Hugo».

«Dette er blant annet for å personifisere bussene. Samtidig ville vi hedre to personligheter som vi ønsker å trekke fram i denne sammenhengen», sier Rune Eiterjord, prosjektleder for Smartere Transport Bodø.

Bussen «Anna» som er oppkalt etter Anna Benoni. Foto Byraa Bodø.

Anna Benoni

Anna Benoni er kjent som by-original, født på midten av 1800-tallet som samlet og solgte einer til fattige og rike. Einene ble plukket på Rønvikfjellet, Pålan eller Rødbrekka som hun solgte på torget i Bodø. Hun er også kjent for å være den siste som har levet på å selge einer båret på ryggen fra Rønvikfjellet.

Hun var en kjent skikkelse i bybilde og har blitt beskrevet som sliter med bein i nesa og med stå-på-vilje. Etter to års ekteskap levde hun resten av livet sitt som enke frem til hun døde i 1939. Anna ble omtalt som pålitelig, pliktoppfyllende og godhjerta.

I Annas ånd kjører det en selvkjørende buss i Bodø som bærer hennes navn. De selvkjørende bussene kjører i Bodø sentrum og er synlige i by-bildet. Pålitelig, pliktoppfyllende og synlighet er viktige verdier ved utvikling av nye løsninger som er rettet mot å skape et bedre kollektivtilbud for innbyggere.

Samtidig er Anna unik for sin tids-periode. Hun har i nyere tid fått en park oppkalt etter seg i Bodø sentrum hvor hun engang leide husrom og bodde. En av tankene bak parken var å hedre hverdagsmennesker, og det ønsker vi også med selvkjørende buss.

Det skal være enkelt å komme seg frem i hverdagen og vi ønsker at kollektivtransport skal være tilgjengelig for enhver. Derfor er det også gratis å benytte seg av bussene under pilotprosjektet. I tillegg er selvkjørende busser unikt for vår tidsperiode, da dette er de første selvkjørende rutebussene nord for polarsirkelen.

Bussen «Hugo» som er oppkalt etter Hugo E. Aamodt, også kjent som «Buss-Hugo». Foto: Byraa Bodø.

Hugo E. Aamodt

En by-original og en ekte buss-entusiast som er kjent for folk flest i Bodø som «Buss-Hugo». En mann som man alltid kunne treffe på bussen.

Han har blitt beskrevet av mange som en fargeklatt, smilende humørspreder som visste alt om bussrutene. Han kunne lære nye sjåfører om ruter og rutetider, da dette hadde han full kontroll på. Med sitt faste sete om bord bussen var han en kjent skikkelse i Bodø.

Hugo var også et hverdagsmenneske som fortjener å hedres. Han har vært med på å prege bybildet i Bodø med sine buss-kunnskaper og entusiasme for buss over flere tiår. Hugo E. Aamodt ble 70 år, da han omkom i en ulykke i 2008.

Den ene selvkjørende bussen er oppkalt etter Hugo for å hedre hans minne og entusiasme for buss. Akkurat som Hugo, har de selvkjørende bussene full kontroll over rutetraseen. De innehar moderne teknologi og styring som gjør det mulig å kjøre uten sjåfør.

Både Anna Benoni og Hugo E. Aamodt er kjente hverdagsmennesker fra Bodø som har preget byen med sine personligheter. Selvkjørende busser kan i fremtiden også bli en del av det faste kollektivtilbudet og bidra til at hverdagen går rundt i både by og bygd.

Stå-på-vilje, entusiasme for buss og pålitelighet er verdier vi ønsker å medbringe i arbeidet med selvkjørende busser i Bodø og utvikling av ny teknologi. I tillegg til at bussene skal være tilgjengelig for alle. Derfor har to kjente Bodø-profiler blitt hedret med å få oppkalt to selvkjørende busser etter seg «Anna» og «Hugo».

Nå utvider vi rutetidene!

Bussruten til de selvkjørende bussene

Fra og med 1. august utvider vi rutetidene til de selvkjørende bussene

Rutetider

Hverdager hvert 15. minutt fra 07:00 til 21:00

Lørdager hvert 30. minutt fra 10:00 til 16:00

Søndager hvert 30. minutt fra 10:00 til 21:00

Gratis å bruke bussene

Husk at det er gratis å bruke bussene og enkelt å stige på og av. Det er bare å stille seg ved et stopp og vente på å bli plukket opp.

Slike plakater er festet på busstoppene hvor de selvkjørende bussene kjører

Midlertidig rute under Opptur festivalen

Foto: Byraa Bodø

Fra fredag 29. juli til søndag 31. juli kjører de selvkjørende bussene en midlertidig rute i Bodø. Dette gjør at stoppet på Rådhusplassen ikke betjenes.

Bussene vil fremdeles kjøre som normalt fra Sentrumsterminalen, forbi Kvartal 99 til stoppet i Prisens gate og til Nordlandssykehuset og ned igjen.

Vi beklager ulempen dette medfører for våre reisende!

Se hvor bussen kjører i kartet under!

Velkommen til åpning av selvkjørende busser!

Disse to bussene, Hugo og Anna, skal kjører autonomt mellom Sentrumsterminalen og Nordlandssykehuset i sommer og i høst.

Tirsdag 28. juni går de selvkjørende bussene i rute - og du er invitert til åpningsfesten!

Bodø blir verdens nordligste sted for selvkjørende busser.

Hvorfor det, spør du?

Fordi teknologien skal testes i skikkelig ruskevær.

Minibussene går i rute allerede 28. juni, men hensikten er å teste den i vinter. Er det noe Bodø er god på, så er det ustabilt vintervær. Vi vil teste hvordan teknologien reagerer på værskifte, regn, sludd, glatt føre, mørke og alt som hører en nordnorsk vinter til.

Åpningsfest

Tirsdag 28. juni kl. 12 blir det åpningsfest på Rådhusplassen.

Her blir det taler og gratis kaffe og kake til alle som kommer. I tillegg skal Bertnes Brass spille noen melodier, og en barnehage skal døpe bussene med såpebobler.

Se program nederst i saken.

Vil du ta deg en tur med bussen?

Det er to minibusser som skal gjøre mellom Sentrumsterminalen og Nordlandsykehuset. På veien stopper den ved Kvartal 99, på Rådhusplassen og i Prinsens gate.

Rutetider

Nå i juli har de selvkjørende bussene følgende rutetider:

Kjøretid hverdager fra 07:00 til 11:00: hvert 30 minutt.

Kjøretid hverdager fra 11:00 til 16:00: hvert 15 minutt.

Kjøretid hverdager fra 16:00 til 19:00: hvert 30 minutt.

Kjøretid helgedager fra 11:00 til 16:00: hvert 30. minutt.

Fra 1. august vil antall avganger økes på hverdager og helgedager. Vennligst besøk nettsidene til Reis Nordland eller Smartere Transport Bodø for opplysninger om rutetabell. (reisnordland.no / smarteretransportbodo.no)

Det er plass til fem passasjerer samtidig. Det er bare å vente på busstoppet, så kommer bussen innen kort tid og plukker deg opp.

Helt gratis

Det er helt gratis å reise med selvkjørende buss i Bodø! Men hvis noen ønsker å betale noe, kan det doneres penger til Kirkens Bymisjon avdeling Pedalen via Vipps. Informasjon om dette finner du i bussene.

“Men er det trygt?”

Det er mange som spør oss om det er trygt. Svaret er ja. Bussene har utstyrt med sensorer, og bremser ned med èn gang noe eller noen kommer foran eller for nært.

I tillegg er det en sikkerhetsoperatør med på alle turene. Disse er profesjonelle sjåfører, og er klar for å gripe inn dersom det skulle bli nødvendig.

Velkommen på Åpningsfesten for å høre mer om dette spennende prosjektet! Hvis du ikke kan komme, send gjerne dine spørsmål til Reis Nordland eller Smartere Transport Bodø på Facebook.

Verdens nordligste selvkjørende buss øvelseskjører nå i Bodø

 

Øvelseskjøring av selvkjørende busser er nå i gang i Bodø. Foto: Byraa Bodø

 

Selvkjørende busser i sentrum

Det er nå to selvkjørende busser som øvelseskjører i Bodø sentrum. Det er elektriske minibusser av merke Toyota Proace som testkjører bussruten. Disse blir et tilskudd i det eksisterende kollektivtilbudet i Bodø sentrum. Bussene skal frakte passasjerer mellom sentrum og Nordlandsykehuset. Etterhvert vil de kjøre autonomt i et komplisert og blandet trafikkbilde. I tillegg skal de få testet seg i et varierende bodøvær utover vinteren.

 

Prosjektleder for Smartere Transport Bodø, Rune Eiterjord og Rådgiver Hanna Borkamo fra Nordland Fylkeskommune. Foto: Byraa Bodø

 

Spennende teknologi

Bussene skal kjøre av seg selv ved hjelp av sensorer og lidar-teknologi. Kjøremiljøet blir skannet og vet på denne måten hvor kjøretøyet er, og hvor de skal kjøre. Systemet baserer seg på optisk fjernmåling med sensorer som er festet på bussen. Dersom noe kommer framfor bussen vil den automatisk stanse.

 

Sensorskjermen inne i bussen. Her kan du blant annet se at det kommer en bil fra høyre. Bussen vet at den har vikeplikt, og vil automatisk stanse for bilen til den er kjørt forbi. Foto: Isabell Grønnslett

 

Snart klar for passasjerer

Bussene vil være tilgjengelige for passasjerer fra sommeren 2022, om all øvelseskjøring og testing går som planlagt. Det vil da være 2 minibusser som kjører alle ukedager. Det er gratis å bruke bussene i pilotperioden. Ønsker du å betale for reisen kan du donere et beløp til Pedalen, Sykkelverkstedet til Kirkens Bymisjon i Bodø. Alle beløp går uavkortet til organisasjonen.

Bussruten har følgende busstopp for passasjerer:

  • Sentrumsterminalen

  • Kvartal 99

  • Rådhusplassen

  • Prinsens gate

  • Nordlandssykehuset

 

To selvkjørende busser i Bodø sentrum. Foto: Byraa Bodø

 

Vi søker testpersoner

Kobla_16.9_Uten_Tekst.jpg

Smartere Transport Bodø og Kobla jobber nå med utviklingen av en egen app i Bodø, som skal gjøre det enklere og morsommere å reise miljøvennlig. Nå trenger vi flere testpersoner, som kan prøve ut appen og gi oss tilbakemeldinger, slik at appen er best mulig tilpasset forholdene i Bodø. 

Appen er laget for å gi brukeren oversikt over egne kostnader, tidsbruk og utslipp forbundet med reising i hverdagen: turen til og fra jobb, trening, mathandling, etc. Videre ønsker vi med appen å påvirke innbyggerne i Bodø til å la bilen stå litt oftere, fordi det er billigere, bedre for egen helse, bedre for miljøet, og - ved hjelp av appen - inspirerende.

Appen er på prøvestadiet, og den utvikles sammen med innbyggerne i Bodø. Vi vil i den forbindelse gjerne ha med flere testpersoner i arbeidet med å gjøre den så bra som mulig, og tilpasset forholdene i vår by.

Selve testen starter i uke 5. De som har lyst til å delta, må få med seg onboarding-videomøte via Zoom mandag 01.02.2021. Deretter brukes appen i tre uker, før testpersonene kommer med sine tilbakemeldinger.

Ønsker du å være med, kan du registrere deg her!

Satser på delingsbiler

Nordland fylkeskommune går inn i Bodø kommunes prøveprosjekt innen smarte mobilitetsløsninger. Foto: Trond E Willassen

Nordland fylkeskommune går inn i Bodø kommunes prøveprosjekt innen smarte mobilitetsløsninger. Foto: Trond E Willassen

Nå går Nordland fylkeskommune inn som deltakere i Bodø kommunes nye satsing på delingsbiler.

– Vi ønsker at våre ansatte skal ta i bruk mer miljøvennlige mobilitetsløsninger, og med nye elbiler vi kan dele på, blir vi først og fremst mer bærekraftig, sier fylkesrådets nestleder Svein Øien Eggesvik.

Sammen med selskapet Otto, som lager nye mobilitetsløsninger, har Bodø kommune startet opp et forsøksprosjekt med delingsbiler i Bodø. Avtalen går ut på at ni av bilene som brukes av kommunens ansatte på dagtid, kan leies av privatpersoner på ettermiddag- og kveldstid, og i helgene. På den måten kan flere klare seg uten egen bil, og heller løse transportbehovene sine på en mer miljøvennlig måte.

Samarbeid med gevinst

Fram til nå har prosjektet fått mange positive tilbakemeldinger, og etter å ha fulgt med fra sidelinjen i noen måneder, har fylkeskommunen nå valgt å gå inn i prosjektet selv.

– Bodø kommune har i dag noe ledig kapasitet i ordningen, og det er naturlig å samarbeide med fylkeskommunen. Dette er jo et pilotprosjekt, og det oppleves som en gevinst å utforske dette samarbeidet, sier assisterende rådmann Anna Welle i Bodø kommune.

– Vi reduserer antall kjøretøy som er nødvendig for å få løst daglige oppgaver, og vi deler dem med andre som kan ha behov for dem, sier Svein Øien Eggesvik.

Delingsbilene er i første omgang et prosjekt over ett år. Når prosjektet er gjennomført skal resultatetene og effektene av prosjektet evalueres, for å se på om og hvordan denne løsningen kan tas videre.

- Vi ønsker at våre ansatte skal ta i bruk mer miljøvennlige mobilitetsløsninger, sier fylkesrådets nestleder Svein Øien Eggesvik. Foto: Trond E Willassen.

- Vi ønsker at våre ansatte skal ta i bruk mer miljøvennlige mobilitetsløsninger, sier fylkesrådets nestleder Svein Øien Eggesvik. Foto: Trond E Willassen.

Smartere reise med Kobla

Appen Kobla er en digital miljøassistent som viser deg hvordan du kan ta smartere transportvalg i hverdagen.

Appen Kobla er en digital miljøassistent som viser deg hvordan du kan ta smartere transportvalg i hverdagen.

Hva er det som skal til for at du endrer reisevaner? Det skal vi i Smartere Transport prøve å finne ut av!

I samarbeid med appen Kobla skal vi i 2021 lage en løsning som er innbyggernes digitale miljø- og transportassistent. Assistenten skal gi deg oversikt over ditt fotavtrykk og dine reisevaner. Løsningen gir deg tips og små vennlige dytt for å få deg til å reise mer miljøvennlig, når det er mulig.

Appen er en intelligent miljøassistent på telefonen din, som kjenner dine reisevaner og gir deg smart informasjon om ting som er nyttig for deg. Er din buss i rute? Hvor full er den? Er sykkelveien brøytet?

Endringer i koronatid

Vi har tatt hensyn til at hverdagen og reisevanene våre ikke er normale akkurat nå. Derfor kommer vi til å ha større fokus på passasjertetthet i offentlig transport, og gi tips fra Kobla når det er minst trengsel. I tillegg kommer det et  bonussystem for dem som har hjemmekontor.

Samtidig er det viktig å utnytte mulighetene denne perioden gir oss. Kanskje er det nettopp nå vi er mest åpne for å endre vanene våre? Da er vi også best mulig rustet når hverdagen er tilbake.

Oppstart i 2021

Vi ønsker å involvere innbyggerne i en større pilot som går over hele 2021. Folk involveres i utviklingen av tjenesten og opplæring av appens evne blant annet til korrekt automatisk registrering.

Vi starter opp på nyåret 2021, og kommer til å invitere alle innbyggerne i Bodø til å delta. Målet er å få flest mulig av innbyggerne i Bodø til å bruke Kobla og registrere reisene sine. Vi kommer til å ha kampanjer, invitere til innspill møter, og teste ut ulike former for belønning og bonusordninger.

Følg oss gjerne på Facebook for oppdateringer på dette framover. 

Du finner oss her.

Nå kan du teste Bodøs nye veiviser

Siri Vasshaug i Smartere Transport Bodø sammen med Sopra Steria og den nye dynamiske veiviseren foran Domkirka i Bodø.

Siri Vasshaug i Smartere Transport Bodø sammen med Sopra Steria og den nye dynamiske veiviseren foran Domkirka i Bodø.

Vi ønsker å gjøre sentrum i Bodø mer tilgjengelig for folk, vise fram opplevelser og severdigheter - og ikke minst vise hvordan man kommer seg dit.

Derfor har vi lansert en ny, dynamisk veiviser, som heter «Experience Bodø».

Denne veiviseren skal gjøre Bodø sentrum mer tilgjengelig for dem som besøker byen. Målet er at veiviseren skal bidra til gode opplevelser uten at de besøkende er nødt til å bruke bil som framkomstmiddel. Derfor har vi samlet et knippe sentrumsnære opplevelser som vi skal forsøke å vise fram på ulike måter.

Slik fungerer det

Det settes opp markører med QR-koder rundt om i byen som scannes med for eksempel mobilen. Via disse kodene får du opplysninger om ting du kan gjøre i Bodø. Vi har også beriket noen av disse punktene, for å få opp kart og informasjon om opplevelsene og mulige reisemåter.

Inne på Radisson Blu Hotel i Bodø sentrum finnes én av de unike markørene. Her får du opp en 3D-modell av byen, som inneholder en oversikt over stedene man kan besøke. QR-koden foran Bodø domkirke er ekstra spennende, den viser hvordan den gamle domkirken så ut og lå plassert der den eksisterende ligger nå.

I framtiden ser vi for oss flere slike punkter, spesielt i forbindelse med ny lufthavn, ny bydel eller historiske steder. Sistnevnte finnes det en hel del av rundt om i Bodø.

Bli med og test!

For å finne ut om slike løsninger vil fungere etter intensjonen, testes de i første omgang ut i liten skala. Derfor vil vi at folk kan hjelpe oss å sjekke at veiviseren fungerer som den skal. Erfaringene fra pilotprosjektet avgjøres om konseptene kan brukes, eller om de må prøve ut i større antall. Det testes også hvordan vi kan gjøre opplevelser enda mer interessante ved å vise hvordan steder kommer til å se ut i framtiden, eller hvordan de har sett ut før.

Prøv gjerne veiviseren om du kommer ever en av markørene våre. Innspill og tilbakemeldinger kan sendes til oss via Facebook-siden vår her.

Det testes også hvordan vi kan gjøre opplevelser enda mer interessante ved å vise hvordan steder kommer til å se ut i framtiden, eller hvordan de har sett ut før.

Målet er miljøvennlig transport

Denne piloten er en del av både pilaren «Folkeflyt» og delprosjektet «Dynamisk Veiviser». I Smartere Transport Bodø utvikles det også en dataplattform for innsamling og utveksling av informasjon (ikke personinformasjon) om hvordan folk og bagasje beveger seg. Da kan aktører innen for eksempel transport og reiseliv tilpasse informasjon og tjenestene i forhold til sannsynlig antall reisende, og tilby de reisende mest mulig miljøvennlig transport.

Det lages også veiviserløsninger for at besøkende skal kunne finne steder å besøke innenfor den tiden de har til rådighet, og hvordan de kan komme seg dit på mest miljøvennlig måte.