Info om prosjektet og kommende sluttrapport

Bilder fra Bodø sentrum. Foto: Byraa Bodø

Sluttrapporten er nær …!

Om sluttrapporten

Sluttrapporten for Smartere Transport Bodø-prosjektet vil inneholde informasjon om alle målsetninger, resultater, erfaringer, gevinster og konkluderinger for hvert enkelte pilar og delprosjekt. Og hvilke områder som vi mener er verdt å satse ytterligere på i fremtiden.

Om prosjektet

Smartere Transport Bodø-prosjektet hadde som ambisjon å redusere klimautslipp ved å endre reisevaner. Vi skulle tilby en sømløs reiseopplevelse og gi publikum tilgang til informasjon og tjenester som skulle bidra til mer effektiv transport. Gjennom å tilby åpne datakilder skulle vi også legge et grunnlag for lokal og regional innovasjon. Alle tjenestene og løsningene ønsket vi skulle nye bidrag til å bygge både den nye flyplassen og den nye bydelen i Bodø sentrum.

Smartere Transport Bodø-prosjektet hadde fire grunnpilarer som var fundamentet til 10 ulike delprosjekt. Blant annet var Mobility as a Service, delingsbiler, bysykler og ny betalingsløsning noen av delprosjektene vi startet opp med. Gjennom disse skulle vi eksempelvis tilby individuelle miljødashboard for innbyggerne, hvor de kunne spore eget forbruk og få tips til endringer av reisevaner. Ved å samle info om kommunale og kommersielle tjenester kunne vi også gi et «vennlig dytt» til innbyggere og besøkende om å benytte seg mer av miljøpositiv og grønne transportløsninger.

Prosjektet hadde en total budsjettert kostnad på 61 millioner kroner. Vi skulle sørge for at alle løsninger var skalerbare, slik at både større og mindre byer skal kunne ta dem i bruk. Prosjektet var et samarbeid mellom Nordland fylkeskommune, Bodø kommune, Avinor og Telenor.

Prosjektet ønsket å:

  • redusere klimagassutslipp

  • gjøre det lettere å få informasjon, og å velge mellom ulike transportmåter

  • øke bruk av gang-, sykkel- og kollektivtransport som reisemåte

  • bidra til økt lokal og regional innovasjon

Prosjektets visjon

Prosjektets visjon var at vi skulle «skape smart og attraktiv mobilitet som gir miljøgevinst og stimulerer til innovasjon».

Gjennom prosjektets kommende sluttrapport skal vi blant annet synliggjøre hva prosjektet har lyktes med, ny innsikt og kunnskap, hvilke erfaringer som er erfart, feil som har blitt gjort, gevinstrealiseringer som har blitt realisert og hva hvordan vi ser for oss videre satsning innenfor smart transport. For å nevne noe …

Selvkjørende busser i Bodø sentrum. Foto: Byraa Bodø