Ofte stilte spørsmål om selvkjørende busser

 
 

Bruk av bussene

Q: Når er bussene i drift?

A: Bussene er i drift for passasjerer fra 28. juni 2022.

Q: Hvor mange selvkjørende busser skal kjøre i Bodø?

A: Det er 2 biler som skal kjøre i pilotperioden. Begge biler er levert av Toyota og Sensible 4.

Q: Kan rullestolbrukere benytte seg av bussene?

A: Det er dessverre ikke rullestolramp i disse bussene.

Q: Hva koster en billett?

A: Det er gratis å bruke bussene i pilotperioden. Ønsker du å betale for reisen kan du donere et beløp til Pedalen, Sykkelverkstedet til Kirkens Bymisjon i Bodø. Alle beløp går uavkortet til organisasjonen.

Q: Når kjører bussene?

A: Nå i juli har de selvkjørende bussene følgende rutetider:

Kjøretid hverdager fra 07:00 til 21:00: hvert 15. minutt.

Kjøretid lørdager fra 10:00 til 16:00: hvert 30 minutt.

Kjøretid søndager fra 10:00 til 21:00: hvert 30. minutt.

Q: Hvor mange er det plass til på bussen?

A: Det er plass til 5 passasjerer.

Q: Er det tillatt å ta med kjæledyr om bord bussen?

A: Ja, det er tillatt. Vær vennlig å ta hensyn til andre medpassasjerer.

Q: Hvor lenge varer pilotprosjektet?

A: Pilotprosjektet er planlagt å ha en varighet på 6 måneder og avsluttes i midten av desember 2022. Prosjektet kan få en forlengelse ut mars 2023.

Bussruten

Q: Hvor kjører bussen?

A: Bussen kjører i Bodø sentrum mellom Sentrumsterminalen, via Kvartal 99, Rådhusplassen, Prinsens gate og til Nordlandssykehuset. Bussene kjører tur/retur.

Q: Hvor lang er rutetraseen?

A: Rutetraseen har en lengde på 3,6 kilometer. Og er den nordligste rutegående busstraseen i verden som kjører med rutegående selvkjørende busser.

Q: Hvor stopper bussene?

A: Bussene har busstopp i Sentrumsterminalen, Kvartal 99, Rådhusplassen, Prinsens gate og ved hovedinngangen til Nordlandssykehuset.

Q: Hvorfor settes bussruten opp i Bodø sentrum?

A: Målet med bussruten er å tilby et kollektivtilbud til hovedinngangen til Nordlandssykehuset og gjøre det enklere å ferdes i Bodø sentrum uten bil.

Drift av buss

Q: Hvem drifter selvkjørende busser i Bodø?

A: Mobility Forus sammen med operatører fra Boreal Buss drifter de selvkjørende bussene i Bodø.

Q: Hvorfor er det en sikkerhetsvert om bord bussene?

A: Norsk regelverk krever per i dag at det skal være en vert om bord som kan ta over styringen, dersom det skulle bli nødvendig. Datainnsamling og læring gjøres både digital og manuelt av operatøren.

Q: Hvem har ansvaret dersom det oppstår en trafikkulykker, bil- eller personskader

med bussene i Bodø involvert?

A: Hvis en situasjon oppstår med selvkjørende buss og andre trafikanter vil hvert enkelt tilfelle bli vurdert. Mobility Forus er ansvarlig part for de selvkjørende bussene.

Finansiering:

Q: Hvem finansierer prosjektet?

A: Nordland Fylkeskommune vant hovedpremien på 50 millioner kroner i den nasjonale konkurransen Smartere Transport. Smartere Transport Bodø skal teste ut og lage nye mobilitetsløsninger. Selvkjørende busser i Bodø finansieres av dette prosjektet.

Q: Hva koster prosjekter?

A: Selvkjørende busser i Bodø har en prislapp på 6 000 000 kroner som er finansiert av Smartere Transport Bodø.

Hensikt

Q: Hva er en selvkjørende buss?

A: En selvkjørende buss er en buss som kjører uten en fører. Bussen styres av avansert teknologi som er nøye testet og utprøvd slik at bussen er en trygg trafikant.

Q: Hva er hensikten med selvkjørende busser?

A: Hensikten med selvkjørende busser i Bodø er å teste ut morgendagens busser og pilotere selvkjørende busser i blandet trafikk og i ordinær rutetrafikk. I tillegg ønsker man å tilby innbyggere et enda mer attraktivt kollektivtilbud, og finne ut hvordan selvkjørende busser kan berike det eksisterende kollektivtilbudet.

Q: Skal førerløse busser erstatte busser med bussjåfør?

A: Selvkjørende busser i Bodø skal ikke erstatte eksisterende busstilbud med bussjåfører, men skal berike det eksisterende kollektivtilbudet. Norge mangler i dag minst 2000 sjåfører og med selvkjørende busser kan man forbedre tilbudet til innbyggerne på tross av mangel på arbeidskraft. Prosjekter som dette er med å skape nye arbeidsplasser og redefinerer også sjåførrollen i enkelte tilfeller.

Q: Hvorfor teste ut selvkjørende busser når det uansett er en sikkerhetsvert om bord?

A: Å teste ut nye transportløsninger med ny teknologi vil gi oss læring og data for optimalisering. Hvordan kan vi best mulig tilpasse løsningene for å passe inn i vårt klima, vår infrastruktur og våre behov. Sikkerhetsverten samler også inn data som gir grunnlag til forskning utover det som vi får inn fra sensorer og teknologi. Brukeropplevelse og forståelse er viktig for å lykkes, og en sikkerhetsvert om bord kan stort sett svare på de spørsmål publikum har. En gradvis innfasing av teknologi og en gradvis utfasing av sjåfør gjør at vi aldri går på kompromiss med sikkerheten. På sikt vil sikkerhetsverten være en operatør i et kontrollrom på en trafikksentral, og har en flåte av kjøretøy å manøvrere. På den måten vil gi et bedre og helhetlig transporttilbud på tross av at det er sjåførmangel.

Q: Hva er fordelene med selvkjørende busser?

A: Fordelen med autonome busser er at de kan øke trafikksikkerheten på veiene ved at menneskelig svikt unngås, som er en av de største årsakene til trafikkulykker. I tillegg kan autonome busser være en pådriver for mer bærekraftig bytransport, og kan øke frekvensen av offentlige busser på faste rutetraseer.

Toyota Proace

Q: Hva slags dekk skal bussene benytte?

A: Det skal brukes piggfrie vinterdekk og sommerdekk.

Q: Hva er bussens makshastighet?

A: Bussene vil kjøre etter forhold og i fartsgrensen som er satt i de ulike gatene. Makshastighet er teknisk sett høyere. Myndighetene har godkjent maks hastighet på 30 km/t.

Q: Hva slags drivstoff bruker bussene?

A: Bussene er helelektriske.

Q: Hvor stort batterikapasitet og lang rekkevidde har bussene?

A: Bussene har rekkevidde på 30 km (i hht WLTP).

Hvordan er pilotprosjektet organisert?

Q: Hvem er Nordland Fylkeskommune samarbeidspartnere?

A: Pilotprosjektet med selvkjørende busser i Bodø er et nordisk samarbeidsprosjekt, og utføres i samarbeid med Bodø Kommune, Boreal Buss, Mobility Forus, Sensible 4.

Q: Hva er Nordland Fylkeskommune sin rolle i prosjektet?

A: Nordland Fylkeskommune er prosjekteier og finansierer prosjektet gjennom Smartere Transport Bodø.

Q: Hva er Bodø Kommune sin rolle i prosjektet?

A: Selvkjørende busser er i tråd med Bodø kommunes visjon om å ha en ledende posisjon innen smart og grønn byutvikling. Bodø kommune har lagt til rette for prosjektet.

Q: Hva er Boreal Buss sin rolle i prosjektet?

A: Boreal Buss leverer sikkerhetsverter til bussene.

Q: Hva er Mobility Forus sin rolle i prosjektet?

A: Mobility Forus er ansvarlig for prosjektgjennomføringen. Selskapet har ansvar for alle faser fra kartlegging til overlevering og det selskapet som har godkjenningen fra Vegdirektoratet for piloteringen. Mobility Forus har omfattende kunnskap og erfaring med selvkjørende busser, og har som mål å gjøre transport smartere, mer tilgjengelig og mer bærekraftig gjennom autonome transportløsninger.

Q: Hva er Sensible 4 sin rolle i prosjektet?

A: Sensible 4 er et finsk teknologiselskap, som har utviklet en autonom kjøreprogramvare som gjør ethvert kjøretøy selvkjørende. Deres kjøreprogramvare skal benyttes i de selvkjørende bussene i Bodø. Den unike teknologien kombinerer programvare og informasjon fra flere forskjellige sensorer, slik at kjøretøy kan operere under alle værforhold.

Q: Kommer pilotprosjektet til å bli utvidet til flere områder?

A: Nordland Fylkeskommune har ingen konkrete planer om andre områder eller utvidelse av pilotprosjektet på nåværende tidspunkt. På lengre sikt ønsker NFK å optimalisere kollektivtilbudet med ulike nye løsninger. Her vil autonome busser spille en viktig rolle for å gi innbyggerne bærekraftige og fremtidige mobilitetsløsninger.

Annet

Q: Er det samme type buss som i Drammen?

A: De selvkjørende bussene i Drammen er av typen EasyMile EZ10, mens i Bodø vil det benyttes Toyota Proace Sensibel 4.

Q: Har Toyota Proace Sensibel 4 blitt testet ut andre steder i Norge?

A: Toyota Proace Sensibel 4 har blitt testet ut i Gjesdal og i Ski.